torsdag 18 april 2013

Hur du enkelt gör tårtbottnar, även glutenfritt

Jag har den senaste tiden använt mig av långpannetårtbottnar.
De gånger jag har gjort tårtor i samma storlek som en långpanna fick mig att komma på att jag kan fortsätta använda det även när jag inte ska göra i den storleken.
Jag kör på samma recept men skär sedan ut det i mindre bitar.

Det vanliga receptet har jag tagit härifrån, vilket fungerar suveränt!

Jag har en stor långpanna, måtten är på ungefär 35*48cm, och mina bottnar blir alltid bra!

En sats är alltså för en botten, så för en långpannetårta ska du göra tre satser totalt!
Ska du göra mindre tårtor så får du själv beräkna hur många du behöver tillverka då det beror på hur stor tårtan ska vara! För min våningstårta gjorde jag totalt tre stycken långpannetårtor.

5 ägg
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl (eller 1 dl glutenfritt mjöl)
1,5 dl potatismjöl
2,5 tsk bakpulver

Gör så här;
Vispa ägget och sockret så att det blir pösigt och vitt. Blanda vetemjölet, potatismjölet och bakpulver i en bunke så att allt blandar sig och vänd sedan försiktigt ner mjölblandningen i äggsmeten.
Klä en långpanna med bakplåtspapper. (Jag brukar ta två bakplåtspapper på varje och använda en häftapparat för att få hörnen att stanna kvar och sitta bra.)
Smöra och mjöla bakplåtspappret och häll sedan smeten i pannan. Grädda i ugnen på 175 grader i cirka 15-20 minuter. Jag brukar sätta timern på 15 minuter och får ofta ta ut den då. Det beror kanske på hur stor långpanna du har.

Då jag senast gjorde en glutenfri tårta använde jag istället finex gluten- och mjölkfria mjölblandning. Istället för att ta 1,5 dl vetemjöl så tog jag 1dl glutenfritt mjöl - vilket blev perfekt! Två tredjedelar från originalreceptet med andra ord.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar