torsdag 18 april 2013

Våningstårta

Jag utmanade mig själv under gårdagen då jag provade på att tillverka en våningstårta.
Det resulterade i 3 våningar där alla bottnar är glutenfria med laktosfritt innehåll.

Våningarna är täckta med marsipan som också all dekoration består av.
Det blev pärlemorpärlor (pudrade med pärlemorpulver) runt om varje våning och sen fick kvistar klättra sig uppåt runt tårtan med murgröna och blommor. Allt är utefter mina egna tankar och fantasi, det är så roligt att mina idéer utvecklar sig!

För att kunna stapla tårtorna på varandra använde jag små tårtunderlägg lika stora som de två övre tårtorna, och för att stärka upp så att inget skulle sjunka ner satte jag i 5 sugrör i de nedersta våningarna, som stödpinnar. Jag glömde tyvärr av att ta kort på det momentet då jag var allt för stressad under tiden jag tillverkade tårtan. Men på en bild syns det hur jag gjorde, då hålen är synliga efter att tårtan blivit äten på!


Bottnarna har måtten 25 cm, 20 cm och 15 cm.






På denna bild syns det var jag har satt i sugrören för att stapla tårtan stadigt. Jag tryckte i det mittersta först och klippte av det i höjd med tårtan och gjorde de andra lika långa som det första. Likadant i de två nedersta!

Dumlefluff
180 g dumlekolor (Jag tog 22 stycken)
3 dl grädde (Arlas laktosfria grädde använder jag vid laktosfritt, fungerar lika bra!)

Värm grädden och smält ner dumlekolorna (Det ska inte koka!). Sätt in i kylskåpet och låt det kylas i minst 6 timmar. Vispa det sedan och tada, du har dumlefluff!

Detta är alltså recept till en sats, en tårta. Jag var osäker på hur mycket fluff jag var tvungen att ha till en tårta med tre våningar, så jag gjorde 3 satser och använde rubbet!


Hallonmousse
3 gelatinblad
225 g hallon
0,75 dl socker
3 dl vispgrädde (Arlas laktosfria grädde använder jag vid laktosfritt, fungerar lika bra!)

Lägg gelatinbladen i vatten i minst 5 minuter, koka under tiden upp hallonen och sockret i en gryta, låt koka i ett par minuter. Sila ner hallonen i en burk så att du får bort kärnorna. Krama ur vattnet från gelatinbladen och smält ner i hallonblandningen. Låt detta svalna medan du vispar grädden. Grädden ska inte vispas för tjockt, hellre lite lösare. Vänd sedan ihop hallonen ner i grädden och låt det stelna i kylskåpet innan du använder det till tårtan.

Även av denna gjorde jag tre satser, det blev dock lite över så hade förmodligen räckt med 2 alternativt 2,5 satser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar