onsdag 26 september 2012

Lemoncurd

Min andra fyllning jag skulle prova på att göra för första gången var lemoncurd.
Detta hade jag heller ingen som helst vetskap om vad det var, men det gjorde det hela mer spännande!
Det enda jag kände till var att det förmodligen innehåller citron, och hur gott kan det bli? Citron som är så surt.. Ibland kan ens förutfattade meningar vara helt totalt fel!

Lemoncurden var till tårtan som skulle innehålla turkisk peppar-fluff. Det kändes som en väldigt bra kombination och det var något min vän ville ha. Och det blev så himmelskt gott! Smakexplosioner i munnen, minst sagt!

Ingredienser
100g smör
2 st ägg
2 dl socker
1,5 st citroner

Börja med att finriva citronskalen och pressa ut saften ner i en kastrull. Koka ihop citronskal, citronsaften, 1 dl socker och all smör tills allt löst upp sig.
Under tiden detta svalnar litegrann vispar du upp äggen ihop med 1 dl socker och blandar ihop detta med citronkrämen du just har skapat. Sjud på svag värme tills krämen tjocknar, det ska INTE koka!

Efter att jag hade gjort detta ställde jag in lemoncurden i kylskåpet ihop med annat fluff jag hade tillverkat. När jag var redo att lägga tårtan vispade jag upp lite grädde som jag blandade ner i lemoncurden, vilket jag tyckte gjorde det hela lite godare!

Detta är en bild på mitt första resultat, himmelskt gott!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar